Fabryka Fajansu Koło

        Właścicielką "Koła" stałam się dzięki tacie, który zaczął wyszukiwać mi różne starocia. Pominę fakt, że raz przyniósł mi porcelanowe misie siedzące na serduszku-spodku, które w pracy taty były popielniczką. Tato uznał, że jak coś stare, to mi sie spodoba i przywłaszczył sobie ów "skarb". Z myślą o mnie oczywiście 😋 Za te misie podziękowałam, był to wyrób made in China z lat 90. a nawet 2000+. Następnym razem się poprawił. Oto co zdobył: 






Stan tych przedmiotów jest średni. Filiżanki są poobijane, do codziennego użytku raczej się nie nadają. Jednak wiem, że gdyby nie trafiły do mnie, zginęłyby na śmietniku. Po co komu obite filiżanki bez spodków i mlecznik?  Ja też nie wiem co z tym zrobię, na razie stoją bezpiecznie w kuchennej szafce.

Jednak żeby się nieco dokształcić, by wiedzieć, właścicielką czego się stałam, zaczęłam szukać informacji. Standardowo zaczęłam od rozszyfrowania sygnatury na spodzie naczyń.

Kojarzycie zlewy czy sedesy Koła? To ta sama fabryka, która kiedyś wytworzyła moje naczynia! Żródłem tych newsów jest www.theoldstuff.com:

Produkcję fajansu rozpoczęto w Kole już w 1824 rokuw fabryce Zielińskiego. Uruchomienie fabryki w tym mieście dawało dostęp do wielkiego rosyjskiego rynku. W 1842 roku Józef Freudenreich i Henryk Wendler kupili budynek fabryczny w Kole i również rozpoczęli produkcję fajansu. W dwa lata później działały tu już 3 piece i zatrudniano 31 pracowników.
Początkowo w zakładzie wytwarzano fajans, porcelanę i szkło. W 1880 roku zarządzanie firmą przejął August, syn Józefa. W 1884 roku był on już właścicielem dwóch działających w mieście fabryk. Jedna z nich wytwarzała fajans, a druga kamionkę. Kolejni właściciele to Stefan i Czesław, synowie Augusta, którzy kierowali firmą od 1904 roku. Czesław wraz z córką zostali zamordowani w 1939 roku przez Niemców za działalność niepodległościową.
Wybuch II wojny światowej zatrzymał rozwój fabryki. W 1944 roku została prawie całkowicie zniszczona. W 1945 zakłady znacjonalizowano, a w latach 1950 - 1961 działały jako niezależny podmiot Zakłady Fajansu „Koło” w Kole. W 1963 firmę połączono z miejscowym wytwórcą ceramiki sanitarnej i nadano jej nazwę Zakłady Ceramiki Koło.
W 1974 roku doszło do kolejnego połączenia, tym razem z zakładami z Włocławka. W 1990 roku spółka trafiła w ręce prywatne pod nazwą Fabryka Fajansu Janpol, a w późniejszym okresie Stanpol. W 2008 roku produkcja została całkowicie wstrzymana.

Z taką wiedzą od razu czuję się bogatsza😀




Komentarze